De VVD Venlo werkt voor meer werk!

De VVD Venlo werkt voor meer werk! Gemeenteraadslid Bart Kuntzelaers heeft samen met de SP vragen gesteld aan het college over de toename van bijstandsontvangers in Venlo.

De VVD Venlo heeft naar aanleiding van een stijgend aantal bijstandsontvangers in Venlo samen met de SP vragen gesteld aan het college. Gemeenteraadslid Bart Kuntzelaers (VVD) verwacht dat het college zich nog meer dan ooit zal inzetten om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en vraagt hoe het gemeentebestuur dat wilt bereiken. De volgende vragen werden ingediend:

Aan: College van B&W gemeente Venlo (via griffie)

Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 44 RvO

Onderwerp: Langdurige bijstand en traject naar werk

Datum: Dinsdag 08 maart 2016

Geacht College,

Het CBS maakte 29 februari bekend dat het aantal bijstandsgerechtigden blijft groeien. Vooral meer jongeren en 45-plussers zijn in 2015 in de bijstand terechtgekomen. Ook voor Venlo geldt deze toename; op de lijst ‘bijstandsontvangers met langdurige bijstand’ in 100-duizendplusgemeenten 1 nam Venlo aanvankelijk de 3e plek in, maar deze cijfers bleken onjuist volgens uw college. Het CBS heeft daarop Venlo verwijderd uit de lijst. Wat de juiste cijfers zijn is nog onduidelijk maar feit is dat Venlo een stad is met een relatief grote groep kwetsbare burgers. De VVD en SP verwachten daarom van uw college dat zij zich meer dan maximaal inzet om toch zoveel mensen aan het werk te krijgen en uit de armoede. Daarvoor stellen we u de volgende vragen:

1. Wat ziet het college als een succesvolle, effectieve aanpak om mensen meer kans te geven op de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld scholingsvouchers, initiatieven WSP, plaatsingsfee)?

2. Welk (nieuw) beleid wordt hiervoor gevoerd?

3. Hoe kwalificeert het college de samenwerking met het UWV-Werkbedrijf en Werkgeversservicepunt?

4. Hoeveel extra banen in het kader van het Sociaal Akkoord en/of de banenplannen heeft Venlo al gerealiseerd of realiseert deze binnenkort? Zijn hierin opgenomen de bijstandsgerechtigden die vrijwillig al dan niet met behoud van uitkering en/of via loonkostensubsidie aan het werk gaan of ziet u dit als arbeidsverdringing?

5. We zien een causaal verband tussen de al eerder vastgestelde zogenaamde laaggeletterdheid en langdurige bijstand. Welke concrete acties gaat het college hierop uitzetten, en gaat het college actief de al (vaak jaren) bestaande initiatieven op dit vlak gebruiken en ondersteunen?

6. In antwoord op de mondelinge vragen op 2 maart zei wethouder Lamers dat de CBS-cijfers onjuist zijn vanwege het vertekende beeld v.w.b. jongeren en dan vooral die met een UNI-contract. Kunt u uitsplitsen hoeveel jongeren zo’n contract hebben en hoeveel niet, en de reden daarvoor? En hoe u die laatste categorie jongeren toch vlug naar werk gaat begeleiden?

7. “De toename van bijstandsgerechtigden is landelijk 4% terwijl die in Venlo gelijk is gebleven”, zo zei wethouder Lamers op 2 maart. Uit de CBS-cijfers blijkt dat 20% van de bijstandsgerechtigden in Venlo 9 jaar of langer moet rondkomen van een bijstandsuitkering (in Rotterdam is dat 23%, in Amsterdam 28%), en 33% moet 3 tot 9 jaar rondkomen van de bijstand. Zijn deze cijfers wél juist? Zo ja, wat gaat u ondernemen om dit cijfer terug te dringen? Zo nee, wat zijn de juiste cijfers? De wethouder verwees op 2 maart vooral naar jongeren maar stelde daarbij niet dat de cijfers betreffende ouderen al dan niet juist waren. Er is een toename van burgers die langdurig in de bijstand verzeild raken. En dit betreft vooral 45-plussers waarvan de meesten pas na jaren solliciteren weer een baan vinden maar net zovelen geraken tot op heden niet aan werk. Vooral in de categorie 55+ is dat het geval. Vaak speelt hierbij (leeftijd)discriminatie een rol, ondanks dat deze mensen vaak een schat aan (werk)ervaring meenemen.

8. De toename van mensen in de (langdurige) bijstand in een gemeente is vaak door het verlies van een dienstbetrekking of einde werken als zelfstandige, einde huwelijk/relatie, einde detentie, einde studie, of door verhuizing. Geldt dit ook voor Venlo? Zo ja, kunt u uitgesplitst per categorie aangeven om welke redenen/oorzaken mensen (langdurig) in de bijstand zitten, en welk beleid er ingezet wordt om daar op in te grijpen c.q. nieuwe instroom te voorkomen?

In afwachting van uw schriftelijke beantwoording,

Met vriendelijke groet,

Namens de VVD-fractie Venlo,        Namens de SP- fractie Venlo,