Who's next? - Een column van wethouder Stephan Satijn

De afgelopen week was bepaald geen saaie in politiek Venlo: in de raadszaal werd de gemeentelijke begroting goed onder de loep genomen en afgelopen dinsdag werd een interessante verhuizing aangekondigd. Voor de VVD zijn onderwijs en economie twee belangrijke speerpunten, die in beide gevallen voor positief nieuws zorgden. Reden voor wethouder Stephan Satijn om een column te schrijven.

De laatste tijd hebben we het vaak gehoord: de crisis is over. De opluchting die dit met zich meebrengt, zorgt tevens voor het bewustzijn dat het niet vanzelfsprekend is dat het economisch beter gaat. Investeren in de eigen gemeente en de eigen regio blijft belangrijk om economische successen te kunnen blijven garanderen. Voor nu en voor de komende generaties. De gemeente heeft daarom duidelijke speerpunten benoemd die van Venlo niet alleen de centrumstad van de regio, maar tevens het economische hart van de regio moeten laten zijn en blijven. Met speerpunten als logistiek, e-commerce, cradle-to-cradle, food en agribusiness zijn we toonaangevend. De verpersoonlijking van dit gegeven kwam (onder andere) in de vorm van bijvoorbeeld de Brightlands Campus Greenport Venlo: een open en hoogwaardig onderzoeksinstituut met een focus op voeding en gezondheid. Dit, met landmarks als de Innovatoren en Villa Flora geven aan dat je daarvoor in Venlo aan het juiste adres bent.
Afgelopen dinsdag werd dit wederom bevestigd door het bedrijf Delta Star: nu nog gevestigd op TradePort West, maar snel genoeg te bewonderen op hetzelfde park als de Brightlands Campus. Het bedrijf heeft een enorm groeipotentieel en richt zich op goede en gezonde voeding. Net als onze regio Venlo, ontwikkelt het zich snel en is het een toonbeeld van economische vooruitgang waarvan niet alleen het bedrijf profiteert, maar ook de werknemers, hun gezinnen en uiteindelijk: iedereen in onze gemeente en zelfs daarbuiten. Belangrijk is daarbij de aansluiting met het onderwijs. We mogen ons gelukkig prijzen dat de HAS, Fontys en de Universiteit Maastricht in Venlo vele studenten van ieder niveau binden aan de stad en klaarstomen om binnen de regio passend werk te bieden. Hetzelfde geldt voor het MBO dat de vakmensen aflevert die we zo hard nodig hebben. Deze gouden combinatie, van onderwijs en de bedrijven die zich hier vestigen en hebben gevestigd, geven onze gemeente een troef die ongekend potentieel met zich meebrengt. Goed is het daarom ook, dat de gemeenteraad tot genoegen van de VVD besloot om meer geld vrij te maken voor onderwijs!
Maar we zijn er nog niet. De troef moet worden ingezet; voor het potentieel moet worden gewerkt. Daar gaan we ons de komende tijd onverminderd voor inzetten. Venlo ligt open voor alle bedrijven; is “open for business”. De vraag is: “Who’s next?”

Stephan Satijn
Wethouder Economische Zaken en Kennisinfrastructuur