Wat is de status van de verkoop en ontwikkelingen van het Gemeentehuis Tegelen?

Om het centrum van Tegelen extra positieve impuls te geven, is de VVD Venlo van mening dat de Tegelse samenleving duidelijkheid verdient over de voortgang van deze ontwikkeling.

Al vele jaren is de heroriƫntatie en ontwikkeling van het voormalig gemeentehuis in Tegelen onderwerp van gesprek. Sinds de herindeling (na kortstondig gediend te hebben als stadswinkel) zijn diverse plannen en initiatieven voor het gebouw en de omgeving de revue gepasseerd. Te denken valt bijvoorbeeld aan het niet geslaagde Ithaka Siencecenter, poging om te herontwikkelen als gemeenschapsaccomodatie, diverse particuliere initiatieven gestoeld op een Tegelse ontmoetingsplek voor verenigingen en stichtingen (evt fysiek Huis vd Wijk), een medisch centrum (oa huis- en tandartsen). Om allerlei redenen is het de gemeente (nog) niet gelukt het karakteristieke pand in de centrale ligging van Tegelen ingevuld te krijgen. Toch leek zich een nieuwe kans voor te doen, toen bleek dat het oud gemeentehuis op 1 april 2019 verkocht werd aan een ontwikkelaar. Door de aankoop zou het voormalig gemeentehuis eindelijk een nuttige, 24-uurs en functionele invulling krijgen door het creƫren van een zorg- / wooncomplex aangevuld met vergaderzalen en een horecadeel in de voorbouw. Het college en de initiatiefnemers presenteerden deze verkoop/aankoop dan ook (op dat moment) vol trots aan de Tegelse samenleving.

Om het centrum deze extra positieve impuls te geven, is de VVD Venlo van mening dat de Tegelse samenleving duidelijkheid verdient over de voortgang van deze ontwikkeling.

De schriftelijke vragen vind je in de bijlage hieronder.