Versterking Euregionale samenwerking

De gemeenteraad van Venlo heeft zich uitgesproken om de komende jaren in het zgn. “A-dossier” zich te zullen richten op grensoverschrijdende samenwerking. De VVD Venlo bracht alvast een bezoek aan Dietmar Brockes en Felix Gram van de Duitse FDP in het kader van goed nabuurschap om te bekijken hoe de samenwerking in de regio versterkt zou kunnen worden. Daartoe wordt onderzocht welke barrières er daadwerkelijk bestaan ten aanzien van grensoverschrijdende arbeid, zoals kennis van de Duitse taal. De VVD Venlo is, zoals bekend, een groot voorstander van onderwijs in het Duits op de lagere school. In het coalitieakkoord is daarom ook opgenomen dat de gemeente zich sterk zal maken voor een prominentere rol van de Duitse taal in het onderwijs. Een goede kennis van de Duitse taal vergroot immers de kansen op de (euregionale) arbeidsmarkt aanzienlijk. Verder bespraken zij de versterking van de euregionale samenwerking als kans voor de arbeidsmarkt. Duidelijk werd dat er nog veel met elkaar te bespreken is en dat krijgt dan ook een vervolg in januari, met dan de VVD Venlo als gastheer.

Foto: Grensoverschrijdende economische- en arbeidsmarktbeleidsdiscussie van FDP en VVD. Gemeenteraadsleden Bart Kuntzelaers en John Heuvelings van de VVD Venlo samen met de FDP District Voorzitter Felix Gram te gast bij parlementslid Dietmar Brockes FDP in het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen.