VVD is helder in standpunten wat betreft sport

Net als de burgers zullen ook de sportverenigingen en sportclubs door zelfredzaamheid in eerste instantie hun eigen boontjes moeten doppen.

Sport moet niet alleen bijdragen aan de lichamelijke gezondheid maar ook aan vriendschappelijkheid, sociale cohesie en integratie. Goed draaiende verenigingen kunnen rekenen op facilitering door de gemeente. En het Sportbedrijf, dat verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van het gemeentelijke sportbeleid, moet worden aangestuurd door de sportverenigingen en sportclubs en los van de politiek functioneren.

Dat waren in een notendop de belangrijkste standpunten die VVD-fractievoorzitter John Heuvelings verwoordde tijdens het Sportdebat van Omroep Venlo. Het was een stevig debat voor een studiogehoor van voornamelijk politici en vertegenwoordigers van de wereld van de sport. Met name de VVD schonk klare wijn tijdens de discussies.

Maatschappelijk belang
Sportverenigingen en sportclubs hebben volgens de VVD een bredere taak dan mensen - en vooral de jeugd - de mogelijkheid te bieden een sport te beoefenen. Sport dient ook de onderlinge vriendschappelijkheid te stimuleren, de integratie te bevorderen en de sociale cohesie te versterken. Tenslotte heeft sport ook een opvoedende taak, het vormt mede iemands leven. De VVD ziet het maatschappelijke belang van sport in en maakt sport daarom een belangrijk onderdeel van haar beleid.

Zak geld
Naast succesvolle sportverenigingen kent de gemeente Venlo een aantal verenigingen die het niet zo voor de wind gaat en die kampen met problemen. Problemen zoals een tekort aan vrijwilligers waarvoor simpelweg een zak met geld verstrekken slechts een schijnoplossing biedt. Volgens de VVD hebben sportbonden en andere koepelorganisaties programma’s waarmee dit soort problemen uit de wereld geholpen kunnen worden. Fractievoorzitter John Heuvelings adviseerde dan ook met klem deze programma’s en de bijbehorende adviezen serieus te nemen.

Kleine broertjes
Naast de vergrijzing kan ook het te geringe ledental van een vereniging oorzaak zijn van minder goed functioneren. Het lukt daardoor bijvoorbeeld niet om een kwantitatief en kwalitatief sterk bestuur te vormen zodat bepaalde taken blijven liggen. Een oplossing zou volgens de VVD kunnen zijn een vorm van samenwerking aan te gaan met een vereniging die wel over voldoende mankracht beschikt. Ook zou het Sportbedrijf een rol kunnen spelen door een dergelijke vereniging wegwijs te maken.

Slachtoffer
Voorkomen moet worden dat goed draaiende clubs de dupe worden van het veranderde sportbeleid van de gemeente Venlo. De heer Heuvelings noemde als voorbeeld voetbalvereniging FCV uit ’t Ven, een club om #trots op de zijn. Deze club groeit al jaren structureel en loopt momenteel tegen de grenzen aan van de capaciteit van de accommodatie. Met het instellen van een ledenstop zou FCV het slachtoffer worden van haar succesvolle functioneren. In een dergelijke situatie is de VVD warm voorstander voor het uitbreiden van de accommodatie met een extra speelveld.

Sportbedrijf
De formulering van het sportbeleid en de regie is in handen van de gemeente, de uitvoering komt in handen van het verzelfstandigde Sportbedrijf. De VVD is, zo bleek uit de woorden van de heer Heuvelings, er voorstander van dit bedrijf aan te laten sturen door de sportverenigingen en niet door de politiek. Gebruikers weten namelijk als geen ander hoe een accommodatie erbij moet liggen. “Zelfregie, óók voor de sport.” luidde zijn pleidooi.