Waterrijk Venlo

Venlo is Hotspot nr.1 Door haar logistieke ligging vormt onze stad de schakel tussen Rotterdam en het Duitse achterland. En dat geldt ook voor Antwerpen. Met dit gegeven, dat we terugvinden in ons logo, en onze infrastructuur van weg, spoor en water hebben we goud in handen.

Het toekomstig aanbod van containers is zo enorm dat je er niet aan moet denken dat die over de weg vervoert moeten worden. De economie van de regio Venlo en het milieu zijn er bij gebaat om het  transport via water en spoor te optimaliseren. Daarvoor is ruimte voor de haven nodig en verplaatsing van de jachthaven noodzakelijk.

Dit moet goed onderzocht worden om een balans te vinden tussen de economische belangen en die van de recreanten op het water. De VVD vraagt dan ook aan het college om in overleg met de watersportverenigingen dit onderzoek te verrichten. (WSV, Viking, waterscouting, roeivereniging, reddingsbrigade)

Het “Waterrijk Venlo” van A naar B oftewel van de aanlegsteiger in Arcen tot de stuw in Belfeld biedt veel mogelijkheden. Het mooiste wat Venlo heeft zijn de stadsdelen aan de Maas. Een toekomstvisie is dan ook op zijn plaats om waterrecreatie maximaal vorm te geven. Wat we ook doen, welke keuzes we ook maken, we moeten het wel voor de lange termijn bekijken. Kan de loswal in Tegelen nog een functie krijgen? Is het mogelijk om een groot stadsstrand voor de bewoners van de Molenbossen in de visie mee te nemen. Kunnen we tegenover de aanlegsteiger bij de Helling in Blerick het gebied “De Oude Beemden” een grotere recreatieve functie te geven. Grote voorkeur voor de nieuwe jachthaven zal voor het gebied Raaijweide zijn maar of dat realistisch is zal moeten blijken. Het gebied Genooyerbergen achter Canon / OCE is natuurlijk ook een optie.

De noodzaak om de jachthaven te verplaatsen biedt de uitdaging om een duurzame visie “Waterrijk Venlo” te ontwikkelen. Laten we die uitdaging samen oppakken.

Fractie VVD